Wednesday, March 19, 2014

MH370

Bismillah...


Di manakah sebenarnya MH370 menghilangkan dirinya??


Aku bukanlah pakar untuk berbicara mengenai isu ini.
Dan aku juga bukanlah seorang insan yang tak nak ambil tau langsung mengenai isu ini.
Sebagai seorang warganegara Malaysia, sudah tentu menjadi tanggungjawab aku untuk peka terhadap apa yang berlaku di sekeliling aku.

Benar.

Selepas tersebarnya berita kehilangan mh370, malaysia menjadi tumpuan orang ramai, bukan setakat di mata negara jiran-jiran terdekat, bahkan seluruh dunia. DUNIA!!! Malaysia semakin popular di mata dunia! Hanya dalam sekelip mata...

Tetapi, errr...errr...errr...

Di sebalik kehilangan mh370 ni,

Pernah tak walau sekali dan sedetik terlintas dalam fikiran kita, sebenarnya, apakah tujuan sebenar Allah jadikan benda ni secara tiba-tiba?

Sebab kita ni banyak sangat buat maksiat kat dunia ni kot???

Sebab kita ni suka buat perkara-perkara yang Allah larang mungkin???

Atau sebab kita ni selalu tak bersyukur dengan nikmat-nikmat yang Allah bagi selama ni???

Atau kita ni tak pernah nak nak ambik tau hal-hal berkaitan negara? Walaupun ia dah menjadi tanggungjawab kita???

Apa yang boleh aku katakan kat sini,

Allah bukan sengaja nak benda ni berlaku. Sudah pasti ada hikmah yang tersirat yang Allah nak kita cari dan "grab" benda tu.

Atau mungkin Allah nak uji siapa di kalangan hambaNya yang benar-benar meletakkan sepenuh pengharapan dan tawakal kepada Dia bila kapal terbang hilang?




Cuba ambik masa dan kita fikir sejenak,
Tahukah kita bahawa Allah jadikan kehilangan mh370 ni bukan saje2??

Tahukah kita Allah jadikan kehilangan mh370 ni sebab Dia nak tengok sejauh mana keimanan kita sebagai hamba kepada Dia?

Tahukah kita Allah jadikan kehilangan mh370 ni adalah untuk melihat siapa di antara kita yang imannya lemah sehinggakan kita percaya pertolongan org lain daripada memohon pertolongan dari Allah sendiri?

Tahukah kita Allah jadikan kehilangan mh370 ni sebab Allah nak tengok sejauh mana kita umat Islam bersatu untuk menyelesaikan masalah ini? *kapal terbang hilang pun masih lagi dikaitkan dengan politik. inilah malaysia. Allah uji kami dengan ujian politik

Tahukah kita Allah jadikan kehilangan mh370 ni sebab Allah nak tengok siapa di antara kita yang benar2 mahukan mh370 kembali atau kita ni buta, tak nak amhil tahu langsung tentang masalah negara sendiri? Buta hati. Buta mata.

Tahukah kita Allah jadikan kehilangan mh370 ni sebab Allah nak kita persiapkan diri untuk kita menghadapi hari kiamat??? *apa kaitan pulak dengan hari kiamat ni?? kapal terbang je hilang. yang nak kaitkan dengan hari kiamat tu apesal? Allah nak tengok kita bersedia tak kalau Allah ambik nyawa kita pada waktu yang kita tak sangka-sangka? kita memang dah bersedia ke nak bertemu dia dlaam apa jua keadaan sekalipun?






Allah tak pernah jadikan sesuatu perkara untuk sia-sia dan untuk kita bergelak ketawa.

Allah tak pernah jadikan sesuatu perkara untuk nak tengok kita bergaduh sesama sendiri, sesama umat Islam.

Allah tak pernah jadikan sesuatu perkara melainkan Dia nak kita, seluruh umat Islam bersatu.
 
Allah tak pernah jadikan sesuatu perkara melainkan Dia nak tengok kita kembali kepadaNya.

Allah cuma nak tengok tahap keimanan kita. Sejauh mana kita boleh "hold" Iman kita di tahap tertinggi bila Allah bagi ujian sebesar ini kepada Malaysia?

Allah cuma nak tengok sejauh mana kita percaya pada pertolongan Dia. *kita percaya Dia atau kita percayakan bomoh?? siap ada tikar lagi. dah macam nak terbang gayanya. malu..malu dengan dunia luar. orang tengok kita. seluruh dunia. mana nak letak muka??? inikah caranya umat Islam meletakkan pergantungan apabila berlaku sesuatu musibah???

Allah cuma nak tengok sejauh mana kita dapat menghindarkan diri daripada perbuatan syirik.

Allah...

Aku bukan sempurna. Aku masih lagi dalam proses untuk mengambil tau apa sebenarnya berlaku sekarang? Kenapa mh370 tiba-tiba hilang pada pandangan dunia?

Aku benar-benar berdoa agar Allah tunjukkan kebenaran suatu hari nanti. Apa sebenarnya yang berlaku. Terlalu banyak spekulasi yang telah dibuat sampai saat ini. Apa yang aku mampu buat sekarang adalah terus berdoa agar Allah cepat-cepat tunjukkan kebenaran. Aku berdoa agar Allah kuatkan keimanan aku dan umat-umat Islam yang lain dengan apa yang telah berlaku supaya kami semua tak terpesong jauh dari landasan yang benar.

Sekiranya mereka masih selamat di sana, maka Kau lindungilah mereka daripada sebarang bentuk kejahatan di dunia ini. Semoga kepulangan mereka dalam keadaan yang baik-baik je. Tetapi, sekiranya sebaliknya yang berlaku, Kau pinjamkanlah sedikit kekuatan buat ahli keluarga mereka untuk menerima berita ini dengan redha dan tabah.




video

No comments: