Tuesday, June 21, 2011

kenali SYAITAN

post kali nie mostly di"edit" dari buku "offline dengan syaitan"


Allah menyebut berulang-ulang kali kejahatan Iblis dan syaitan dalam al-Quran, supaya manusia tidak mudah terpedaya dengan tipu dayanya. Perkataan "iblis" disebut sebanyak 11 kali, perkataan "syaitan" sebanyak 70 kali dan perkataan "syayatin" sebanyak 18 kali. Manakala kisah iblis yang derhaka dan enggan sujud kepada Adam disebut pada beberapa tempat di dalam al-Quran.


Post before nie kita dah cakap pasal nikmat2 kurniaan Allah..hari nie aku nak cakap serba sedikit pasal syaitan. Siapa sebenarnya syaitan??? Adakah kita cukup kenal dengan golongan ini??? Adakah kita tau asal usul dan keturunan si syaitan nie?? urm...

Untuk pengetahuan semua, sebelum Allah jadikan Nabi Adam a.s. lagi iblis dah wujud kat dunia nie. Cumanya pada waktu nie, iblis adalah makhluk yang taat kepada Allah dan ia digelar "azazil". Azazil nie ada wajah yang indah dan bercahaya, seperti nurrrr....kalah muka kita kott...hehe

Bila Allah jadikan Adam, Allah perintahkan Azazil dan para malaikat sujud kepada Adam bagi menghormati ciptaannya yang mulia. Tetapi, Azazil enggan sujud. Azazil merasakan dirinya lebih mulia daripada Adam kerana ia dijadikan daripada api sedangkan Adam hanya dijadikan daripada tanah. Dek kerana kesombongan Azazil, lalu Allah menghalaunya keluar dari syurga dan mengubah wajahnya yang indah dan bercahaya kepada wajah yang hodoh lagi menakutkan. Azazil akhirnya digelar IBLIS yang bermaksud SUKA MEMBERONTAK dan DERHAKA.


Kemudian, Iblis pun meminta supaya Allah memanjangkan umurnya sehingga hari kiamat hanya untuk MENYESATKAN SELURUH MANUSIA. Hal ini jelas dinyatakan di dalam al-Quran:

"Wahai tuhanku, jika demikian, berilah tempoh kepdaku sehingga ke hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)." 
[As-Sad:79]


Nak tau keturunan Iblis???
Menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Iblis berkembang dengan 5 keturunan:

  • Tsabar
Kerjanya menimbulkan keluh-kesah ke dalam hati orang yang ditimpa musibah sehingga orang itu tergamak menyalahkan Tuhan [berhati-hatilah kawan2, jangan sampai kita menolak qada dan qadar]
  • Dasim
Kerjanya menimbulkan rasa cemburu yang melampau ke dalam hati suami dan isteri sehingga mereka bercerai-berai. [bahaya nie..buat kawan2 yang telah mendirikan rumah tangga, banyakkan bersabar dan bawak berbincang jika ada masalah ye]
  • Al-A'war
Kerjanya menghasut manusia supaya berzina. Misalnnya, mendorong wanita memakai pakaian seksi dan mendorong pemuda dan gadis berdua-duaan sehingga timbul keinginan untuk melakukan zina. [sebab tue Allah dah nyatakan dalam al-Quran awal2 lagi, JANGAN MENGHAMPIRI ZINA]
  • Miswath
Kerjanya membisikkan cerita bohong dan meniup rasa buruk sangka ke dalam hati manusia. Ia juga suka menghasut manusia supaya menyebarkan fitnah. [husnuzon ye]
  • Zaknabur
Kerjanya suka menyuntik rasa seronok ke dalam hati manusia di pasar dan pusat beli-belah. Akhirnya, ramai orang suka menghabiskan masa yang lama di sana, malah sebahagiannya pergi ke sana hanya untuk bersuka-ria tanpa sebarang tujuan. 

Habis tu, sape syaitan sebenarnya??? Syaitan bolehlah dianggap sebagai anak pinak ataupun tentera Iblis. Syaitan boleh terdiri daripada kalangan jin atatu manusia sebagaimana dinyatakan di dalam al-Quran dam suran AN-NAS.

Dalam satu hadis yang direkodkan oleh Ahmad, Nabi Muhammad berkata:

"Wahai Abu Zar, mohonlah perlindungan kepada Allah daripada kejahatan syaitan manusia dan jin." Kata Abu Zar, "Aku bertanya kepadanya(Nabi Muhammad), wujudkah syaitan manusia?" Jawab beliau, "Ya."

SYAITAN DALAM DIRI MANUSIA
Sedar tak sedar, dalam setiap diri manusia pown ada pendamping daripada golongan jin dan syaitan tau. Cuma kita tau atau tak je. Kalau nak tau, jin nie kita panggil "qarin" yang bermaksud "teman". Qarin nie menyerupai fizikal dan perangai diri kita. Qarin nie la KAWAN KARIB kita bila kita berpaling daripada ajaran Allah. 

Kalau nak tau, qarin nie pun ada dekat dalam diri Nabi Muhammad tau. Tak percaya??? Baca nie:

"Sudah datang kepadamu syaitanmu" Aisyah bertanya, "Wahai Rasulullah, Apakah dalam diriku ini ada syaitan?"

Nabi Muhammad menjawab, "Ya, benar. Pada setiap manusia itu ada syaitan penggodanya."

"Bagaimana denganmu?" tanya Aisyah

Kata Nabi Muhammad, "Pada diriku pun ada syaitan, tetapi Allah sudah menundukkannya sehingga syaitan itu pun menyerah."

[Hadis sahih oleh Muslim]

Tu la sedikit-sebanyak tentang keluarga iblis dan syaitan nie. Sama-sama la kita tingkatkan usaha untuk melawan mereka ye. InsyaAllah, berkat usaha dan doa, Allah akan bantu kita dunia dan akhirat..

Lastly from me:

Daripada Abu Said, Nabi Muhammad berkata yang bermaksud: Iblis berkata: "Wahai Tuhanku, demi kemuliaanMu, aku akan terus menggoada anak cucu Adam selama roh mereka masih berada di tubuh mereka." Allah menjawab: "Demi kemuliaanKu dan keagunganKu, aku akan tetap memberi keampunan kepada mereka selama mereka memohon ampunan kepadaKu."
[Hadis oleh Ahmad]


4 comments:

Unknown said...

Terima kasih atas perkongsian... :)

Unknown said...

u r most welcome dear :D

wiSecLock said...

great entry. keep it up! keep it up!


[yana.... (: ]

Unknown said...

tq kak sya :)
insyaAllah..