Monday, June 20, 2011

ALL about BILL

"pernahkah kita terfikir apa yang akan berlaku sekiranya Allah mengeluarkan bil sepertimana bil air, bil elektrik, bil telefon, bil astro dan etc..???" 

"pernahkan terdetik dalam hati kita adakah kita telah menggunakan segala nikmat-nikmat yang Allah kurniakan dengan BAIK SEKALI???"

"pernahkah kita terfikir apa yang terjadi sekiranya Allah tidak memberikan nikmat2 hidup di dunia ini secara percuma???"

Sesungguhnya terlalu banyak nikmat yang Allah telah berikan, sama ada kita sedar atau tidak. Sekiranya Allah mengeluarkan bil2 bagi segala nikmat2 ini, sudah pasti kita tidak dapat membayarnya selepas mengeluh membayar bil elektrik, bil air, bil telefon, bil internet, bil pembentungan dan lain2. 

Nak tau apa yang Allah bagi kita F.O.C. dekat dunia nie??? Tapi senarai dekat bawah nie sikit je, banyak lagi yang tak tertulis dan tak terfikir oleh akal fikiran...
  • Anggota dan organ
Tangan, kaki, kepala, otak, jantung, hati, buah pinggang, usus dan sebagainya
  • Deria
Penglihatan, pendengaran, bau, sentuhan, rasa
  • Alam sekitar
cakerawala, haiwan, tumbuh-tumbuhan, hujan
  • Keluarga dan masyarakat
Ibu bapa, suami, isteri, anak2, jiran tetangga, sepupu sepapat, saudara-mara dan lain2

Allah telah menyatakan dalam al-Quran:
"Dan sekiranya engkau menghitung nikmat-nikmat Allah, (pasti) ia takkan terhitung" 
 [Al-Ibrahim:34]

Nak tengok contoh bil dari Allah, sekiranya kita terpaksa membayar harga nikmat2 kurniaanNya dekat dunia nie???

taken from buku "ONLINE DENGAN TUHAN"
Cuba bayangkan apabila Allah mengeluarkan bil oksigen yang kita sedut sejak dilahirkan di dunia sehingga sekarang. Pasti kita tidak mampu membayarnya!!!

Bagaimana pula dengan nikmat daya tarikan graviti??? Bukankah ia penting supaya kita dapat berjalan dengan betul??? Cuba bayangkan jika nikmat ini tiada, bagaimana kita mahu menyidai pakaian??? Pakaian yang ternyata lebih ringan tentu akan terapung-apung di uadara lalu berterbangan ke rumah jiran sebelah atau jalan raya!!!

Bersyukurlah dengan nikmat yang Allah kurniakan ini. Tidak kiralah sedikit atau banyak. Sekiranya kita tidak pandai unruk bersyukur dengan nikmat Allah yang sedikit, bagaimana pula kita nak beryukur dengan nikmat Allah yang sangat banyak??? 

"Kalimat Alhamdulillah disebut sebanyak 21 kali di dalam al-Quran. Cara bersyukur kepada Allah selain mengucapkan Alhamdulillah adalah dengan mentaatinya"



2 comments:

Unknown said...

subhanallah...

Banyaknya nikmat Mu sehingga jarang sekali aku bersyukur...

Terima kasih atas perkongsian

Unknown said...

sebab tu ramai orang kata manusia sangat mudah untuk BERSABAR bila diuji tetapi sangat susah untuk BERSYUKUR apabila diberika nikmat