Saturday, June 18, 2011

cinta ALLAH cinta ABADI

Seringkali kita dengar, kita disuruh agar mencintai Allah melebihi segala-galanya. Tetapi, pernahkah kita terfikir apakah sebab2 kita disuruh berbuat demikian?? Pernahkah kita terfikir mengapa cinta Allah adalah yang TERBAIK??? Pernahkah kita berusaha untuk mendapatan cinta Allah?? Pernahkah kita terasa kehilangan akan cintaNya??? Menurut Imam Ahmad, dalam bukunya Az-Zuhd, Allah pernah berkata:


"Sungguh aneh kamu wahai anak Adam. Aku ciptakan kamu, namun kamu menyembah selain aku, dan Aku beri kamu rezeki namun kamu bersyukur pada selain Aku. Aku berikan cintaKu melaui nikmat-nikmat itu, padahal Aku sama sekali tidak membutuhkanmu, namun kamu melakukan kebencian kepadaKu dengan melakukan kedurhakaan padahal kamu sangat memerlukanKu. KebaikanKu turun kepadamu, namun kejahatanmu naik kepadaKu"


Tapi, pernahkah kita terfikir mengapa cinta Allah yang perlu kita pilih?? Pernahkah terdetik dalam hati dan fikiran kita?? WHY??? WHY??? WHY???

  • Cinta Allah tidak memilih sesiapa
Allah itu Maha Adil..Allah itu Maha Bijaksana..Allah tidak memilih cinta dari manusia yang cantik dan kacak paras rupa. Cinta Allah itu juga tidak memilih sama ada orang itu kaya atau miskin. Meskipun hodohnya seserang atau miskinnya seseorang, cinta Allah tak pernah dan tak akan berkurang, kasih sayang Allah tak pernah lari. Dia tidak pernah pilih kasih dan membeza-bezakan mengikut darjat hamba-hambaNya.Segala nikmat dan rezeki akan tetap Allah berikan walaupun kita masih melakukan maksiat dan kemungkaran. Cuba bayangkan, sekiranya Allah menarik nikmat OKSIGEN, adakah kita masih boleh bernafas di dunia ini??  
  • Cinta Allah balasannya syurga
Mencintai manusia ada limitnya, ada hadnya. Terhadnya cinta kita kepada manusia mungkin hanya mendapat hadiah yang kita sukai seperti jam tangan, barangan kemas, beg, kasut dan kereta mewah. Tetapi cintanya kita kepada Allah tiada hadnya, tiada limitnya. Mencintai Allah itu lebih lumayan hadiahnya. Apa la sangat jika nak dibandingkan lumayannya hadiah dari Allah berbanding kereta mewah dan rumah berjuta-juta ringgit. Pastinya nilai syurga itu lebih besar dari segala isi dunia ini. Bahkan, kita perlu ingat dan sematkan dalam hati, nilai dunia ini sangatlah sedikit berbanding nilai akhirat yang kekal abadi.
  • Cinta Allah mendorong kita mencintai kekasihNya, Rasulullah s.a.w
Ketika kewafatan Rasulullah, para sahabat terkejut sehingga seolah-olah kematian tidak mungkin berlaku kepada baginda. Padahal kematian itu penghujung kepada setiap kehidupan. Tetapi, pernahkah kita berfikir, mengapa kejadian seperti ini terjadi?? Ini kerana lahirnya rasa cinta yang amat kuat kepada Rasulullah. Cinta mereka itu menyerap ke dalam darah dan urat saraf mereka. Adakah kita juga terasa kecintaan kita kepada Rasulullah begitu?? Tepuk dada tanyalah iman...

Tetapi mengapa begitu besar cintanya para sahabat kepada Rasulullah?? Jawapannya mudah sekali, kerana besarnya cinta mereka kepada Allah lah yang mendorong mereka untuk mencintai Rasulullah. Firman Allah:

"Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah Aku, nescaya Allaha mengasihi dan mengampuni dosa-dosaMu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."  (3:31)
  • Cinta Allah akan mendorong kita mencintai manusia
Apabila kita mencintai Allah, kita akan turut serta secara tidak langsung mencintai manusia di sekeliling kita sebagaimana telah diperintahkan oleh Allah.

Kecintaan kita kepada manusia bukanlah semata-mata mengucapkan kata-kata manis seperti "i love you" atau ungkapan-ungkapan cinta, tetapi apa yang lebih penting pembuktian cinta kita kepada manusia adalah dengan manjauhkan dirinya dari jurang neraka yang semakin menghampiri. Analoginya sangat mudah, ibarat kita sedanga menyelamatkan saudara kita yang tidur dalam api yang marah di dalam rumah yang terbakar.


Akhir kata, marilah kita sama-sama berfikir, apalah sangat dengan cinta manusia yang kita dambakan berbanding cinta Allah yang sangat agung??? Tidakkah kita ketahui bahawa cinta Allah itulah yang paling sempurna???

"Apabila manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman',sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang dusta" (29:2-3)

Percayalah, semakin kita diuji, semakin kita akan dapat merasai nikmat kemanisan dalam mencintai Allah disamping ketenangan yang tidak pernah berkesudahan dan juga pertolongan dan rezeki yang tidak disangka-sangka. 

DX: Cinta mana yang utama? Cinta Allah atau cinta manusia? Utamakan cinta Allah janjinya syurga, utamakan cinta manusia mungkin binasa...wallahu'alam

~edited from "sinergi"

No comments: