Tuesday, July 31, 2012

End Of Year 3 Session 2011/2012....Now Waiting for Year 3 Session 2012/2013



Alhamdulillah, tamat sudah exam aku tadi. Alhamdulillah both long case and short case dapat doc yang sangat2 baek, cuma yang risaunya adalah teori exam. Sangat susah. Apa-apa pun, aku dah cuba buat yang terbaik, aku dah cuba berusaha setakat mana yang aku mampu. Kini, masanya telah tiba untuk aku serahkan sepenuhnya kepada Allah s.w.t untuk menilai adakah aku layak untuk diberi PASS atau sebaliknya, na'uzubillah, kerana aku yakin Dia Yang Maha Mengetahui.

Tamatnya exam ini juga bererti aku sudah makin menghampiri untuk bertemu kawan2 baru bulan 9 nanti. Macam2 perasaan ada, takut + gembira, sume ada. Maklumlah, kawan2 baru aku ni pandai2, siapa la aku nak dibandingkan dengan mereka. Tapi one thing for sure, aku mesti belajar something from them. Kalau mereka budak bijak pandai, aku mesti jadi bijak pandai. Kalu mereka seorang yang berani bercakap di hadapan, aku pun mesti berani macam mereka. Apa2 pown, semoga Allah permudahkan perjumpaan aku dengan mereka dan semoga aku dapat "masuk" dengan geng baru aku. InsyaAllah ameen.

Sebenarnya, ari nie tiba2 je aku rasa macam nak cerita balik pasal exam posting2 yang lepas. urmmm...

Started with SURGICAL posting..


- surgery sebenarnya best tapi mungkin disebabkan surgeon2 nie, egonya tinggi menyebabkan student takut dengan mereka.
- aku suka surgery sebab aku suka masuk dewan pembedahan.
- kalau kawan2 nak tau, waktu exam surgery, aku dapat long case dengan mr. zailani, kes acute pyelonephritis. Tapi, aku memang akui aku tak boleh nak perform sangat sebab aku tak berapa baca tajuk ni. Sekali exam dapat tajuk nie pulak. [padan muka aku..dush3] waktu habis exam long case dengan mr.z, aku dah dapat rasakan yang aku akan fail. Untuk short case pulak aku dapat chest tube ngan mr. nazli. Dia sangat baik dan alhamdulillah aku boleh la buat ckit2.
- bila result kuar, aku tak terkejut pun aku fail sebab memang aku expect awal2. Tapi ye la, sape yang nak fail?? Sume aim pass!!! Kesedihan aku tak lama sangat sebab aku tak suka orang tengok aku pelik. So, bila result dah kuar tu, aku hanya mengadu pada Allah s.w.t. sahaja. Mungkin ramai yang nampak aku cool, tapi jauh di sudut hati aku, aku sedih, sedih yang amat sangat. Apa2 pun, aku terima takdir ini dengan hati yang terbuka.


Next posting was INTERNAL MEDICINE..


- IM??? stress sebab banyak sangat penyakit yang nak kena cover. Dah la aku baru dapat result surgical posting. huhu..Tapi aku suka gak IM sebab doc2 IM sangat baik dan nak mengajar!! Ward round paling best. Banyak belajar.
- dukacitanya, aku tak suka IM sebab aku bukan jenis yang baca 24 hours. Lagipun IM nie just dok kat ward je. Tak macam surgery, kena bedah2 orang..hihi
- kalau kawan2 nak tau jugak, waktu exam IM, aku dapat long case ngan doc nik. Terkejut?? Haruslah!! Tapi apakan daya, semuanya datang dari Dia. Dah memang tertulis dekat laut mahfuz aku akan dapat exam dengan doc nik. Aku dah seronok bila dapat tau kes aku acute coronory syndrome (ACS) sebab aku dah pernah present dekat doc marzuki lengkap. Tapi, bila doc yang ditunggu-tunggu adalah doc nik, sekali lagi harapan aku hancur. Aku tak salahkan dia aku fail IM. Betul, aku jugak salah sebab lemah teori. Tapi, apa yang aku kesalkan adalah aku pernah present case tu dan case tu senang. Tapi, apakan daya, aku hanyalah manusia biasa. Aku tak boleh melawan takdir. Betul, aku tak tipu, kadang2 aku cemburu melihatkan rakan2 dapat doc yang baik2, especially for both long case and short case. Apa2 pun, aku redha ya Allah degan ketentuanMu. Sekali lagi lepas habis long case dengan doc nik, aku dapat rasakan aura aku fail. Next is short case with doc anis. Baik sangat. Dia siap pesan dekat aku "you're good liyana. but you need more practice on presentation. keep on practice!!" Aku akan ingat nasihat dia sampai bila2.
- result pown keluar, and aku lagi sekali tak terkejut kalau aku tengok nama aku tertulis fail. Buat pengetahuan semua, aku tak pergi tengok pown result. Aku suruh kawan yang tolong tengokkan sebab aku ada aura. Kawan aku pun called and she said, be strong yana!! And definitely I knew my result!!! Selagi lagi aku diuji oleh Dia. Waktu dapat phone call, aku dekat ward, nak pergi clerk patient. Lepas dapat tau result, terus aku balik bilik dan menangis sepuas-puasnya sampai bengkak mata aku keesokannya. Ya Allah, sungguh berta ujianMu kali ini. Tapi, sekali lagi aku terpaksa terima dengan hati yang terbuka.
- 2 posting aku fail and it means I have to repeat year 3 again in this coming september!!!

3rd posting was O&G..


- aku kena sambut 10 kelahiran and I managed to finish it at 7th week.
- aku mentee dr ziana yang sangat sweet dan comel.
- aku dapat exam long case dengan Prof Zalina. Best!! Sangat ambil berat pasal social life patient. Aku salute dia sangat2. Short case aku dapat ngan Dr. Muna.
- result?? Alhamdulillah, akhirnya aku pass [walaupun pass posting xde makna apa2 melainkan hanya dapat membuktikan kepada kawan2 aku juga mampu lulus sepertimana mereka pass dalam semua posting]

Last posting wast PAEDIATRIC..


- best sebab suka main dengan budak2 comel
- exam?? Long case dengan dr abg nagi and short case with dr taufiq
- result?? baru habis exam..huhu


~Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah s.w.t~ 




No comments: