Sunday, June 05, 2011

SyUkUr

dengarlah dengan hati yang betul2 berserah kepada Allah s.w.t.



tiba-tiba, pagi nie aku terasa nak dengar ceramah ustaz asri..cari punya cari, finally, tajuk nie yang aku pilih..walaupun dah banyak kali aku dengar, tp setiap kali aku dengar, setiap kali hati aku tersentuh..memang benar apa yg dikatakan olehnya..

"RAMAI ORANG YANG TERSALAH SANGKA DENGAN MAKSUD KETENANGAN DALAM HIDUP"

manusia manusia!! nama pun manusia!!! memang tak heranlah harta yang menjadi buruan..secara jujurnya, aku pun macam tue..aku rasa tak semua orang dapat lari dari mengejar harta dunia..nak tak nak, kita perlukan semua tue di dunia ini..tapi ingatlah kawan2 dan aku sendiri, MODERATION IS THE BEST!!! janganlah berlebih-lebihan dalam mengejar dunia, kerana akhirat itu kekal selamnya..tak semua orang yang BERHARTA itu BAHAGIA!! tak semua orang MISKIN itu TAK BAHAGIA..

apa yang penting adalah syukur..tak ramai yang berjaya memupuk sifat syukur dalam diri masing-masing..tak semua yang berjaya memupuk sifat syukur di kala susah dan senang..kebanyakannya hanya ingat Allah di kala susah, apabila Allah telah memberi kejayaan kepadaya, lupa semua..lupa yang apa yang dimiliki adalah milik Allah s.w.t..janganlah sampai kita menjadi kufur nikmat!! takut-takut bila Allah ambik balik semua nikmat2 tue, kita tersentap!!! wallahu'alam..

::Lirik lagu 'ERTI SYUKUR' by UNIC::

Lafazkan kalimah syukur
Lafazkan kalimah itu
Alhamdulillah...

Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikMu Ilahi -Tuhan Maha Pemurah-
Tak kan terbalas walaupun sebesar zarah

Kenikmatan yang bertandang
Terkadang tidak dihiraukan - Lepas dari pandangan -
Dan bila hilang barulah dikesalkan

Adakalanya aku hanyut
Adakalanya aku lupa
Adakala aku leka
Ampunilah...

Kerana ku manusia
Lemah dan tidak berdaya di sisiMu
Seringkali terlupa nikmatMu
Datang tiada jemu

Bila terhimpit mulalah
Mencari dan menyebut namaMu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur
Syukur atas rahmatMu

Adakala ku hanyut
Adakala ku lupa
Adakala ku leka dan adakala ku alpa
Kerana ku manusia
Lemah dan tak berdaya
Seringkali terlupa nikmat yang Kau kurnia
Ku bersyukur ya Tuhan
Segala pemberian
Walau luas lautan
Bukanlah perbandingan
Ku tingkat keimanan
Ku gilap ketaqwaan
Sebagai perlambangan
Terima kasih ku Tuhan

Onak duri kehidupan
Jatuh bangun sendirian
Ada hikmah yang tersimpan
Yang menguji iman

Bersyukurlah selalu
Sentiasalah redha dan menerima
Tiap ujian tiba bukan diminta
Sebaliknya Allah Maha Mengetahui


Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir padaMu
Sebagai tanda ku nilai
RahmatMu Tuhan

Aku bersyukur Ya Allah
Segala pemberianMu pada ku
Seluas lautan pun bukanlah jadi ukurannya
Memang tiada bandingan

Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikMu Ilahi -Tuhan Maha Permurah-
Bukan miliku pinjaman sementara
Syukur Alhamdulillah

Sesungguhnya solatku,
Amalku, hidupku, matiku
Kerna Allah yang satu
Kuserahkan segala harta jiwa dan raga
Sebagai tanda cinta
KepadaMu Yang Esa






No comments: